29 Nisan 2019 Pazartesi

NARBAY: MAL TAKİBİNİ EXCEL'DEN DEĞİL, EDS’DEN YAPIYORUZ

Narkon Tekstil Genel Müdürü Toygar Narbay, Enfotek'in sorularını yanıtladı. ''Kaç adet mal kesildiği öncedende tutuluyordu fakat artık excel tabololarında değil, bunu EDS’de yapıyoruz'' diyen Narbay'ın açıklamaları şöyle:

EDS Sistemini tercih etme sebebiniz nedir? Sizi bir sistem almaya yönlendiren koşullar nelerdi? EDS’yi alırken başka sistemler incelediniz mi?

Başka sistemleri inceledim. Yurtdışındaki fuarlarda yerli ve yabancı firmaların üretim sistemlerini inceledim, yıllardır inceliyorum. EDS nin gelişmesini de yıllardır takip ediyorum, en başından itibaren. Bu sistemin tercih edilmesindeki sebepleri şöle sıralayabiliriz.

• EDS nin kullanıcı dostu olması. İşletmede oluşabilecek hatalarıda kullanıcı hatalarını daha kolay bir şekilde tolare etmesi ve düzeltmeye imkan tanıması. Çünkü birçok sistemde kullanıcı hata yaptığında cezalandırılıyor.

• Sistemin mantıksal kurulumunun benim istediğim işletme sistemine uygun olması

• EDS yöneticilerinin bilgi ve tecrübelerine güvenim. Fikirlerimi tartışabileceğim bir ekibin karşımda olması çok önemli. Çünkü karşınızdaki insan bu işi bilirse, yani konfeksiyon üretimini bilirse anlattığınız şeyi algılayabilir, ama sadece programcı olarak bakarsa o yazılım ne kadar zor veya basit olduğu noktasında tartışabilirsiniz. Fakat üretimi bildiği zaman veya üretimin gereklerini bildiği zaman daha kolay ikna edebiliyorsunuz karşınızdaki kişiyi ve yönetimsel öneriler alabiliyorsunuz. Tercihlerden biride bu yani karşımdaki ekibin konfeksiyon üretimini bilen sorunlarının anlayan ve yaşamış kişiler olması oldu.

EDS gibi bir sisteme neden ihtiyaç duydunuz?

Artık konfeksiyon üretiminde kesip, dikip, yükleme temel hareketler olmasına rağmen bunu herkes yapıyor. Ama dünya artık bunun dışında, işletmelerin servis hizmetlerinin artması, müşteriye daha kısa yükleme terminleriyle üretim yapılması, yapılan üretimin verilen siparişin tamamını karşılayacak kalitede olması yani eksik beden, kayıp beden, eksik asorti şeklinde değil ne sipariş veriyorsa onu istiyor müşteri. Dolayısıyla bunların özellikle çok hızlı dönen bir sistem içinde takip edilebilmesi, bunu yaparkenden yönetim maliyetlerinin azaltılması, çünkü bunu yapmak için eğer manuel yapacak veya takip edece olursanız neticede oraya daha fazla yardımcı koymak zorunda olacaksınız. Verilerin toplanması ki birçok işletmede malesef veri sadece toplanıyor, analiz edilmiyor, yorumlanmıyor. Dolayısıyla geleceğe dair önlemler alınmıyor sadece nerede ne yaptıları belki geçmişe dönük bir analizle tespit edilebiliyor. Ama verilerin toplanıp analiz edilmesi geleceğe ışık tutacak. Bu sistem bunu sağlıyor, onu için bu yatırımı yapmaya karar verdik. Tabiki özellikle barkod sistemi ve barkodlu performasn takibi sistemi işletme verimliliğini artıtıracak unsurlardan bir tanesi. Birincisi firelerini görüyorsunuz mal hareketleriyle, ikincisi tamir oranları, ikinci kalite oranlarını izleyebiliyorsunuz, üçüncüsü ,tabii bunlar hep karlılığa etki eden faktörler, bütün üretimin izlenebilir olması, verimliliği ve alacağınız kararların daha doğru olmasını sağlıyor. Dördüncüsüde elemanların performansları takip ederek, performansı düşük olanları tekrar bir eğitime tabi tutulması veya neden performansının düşük olduğunun araştırılması işyeri mühendisliği, saha mühendisliğini gündeme getiriyor ve o noktada daha detaylı çalışmalar yapmanıza imkan sağlıyor. Bu sistemi bu nedenlerden dolayı almaya karar verdik.

Türkiyede hangi programları incelediniz, bunların eksik yanları neydi?

Türkiyede incelediğim programların tam olarak ihtiyaca cevap vermediğini, az önce söylediğim gibi kullanıcıyı cezalandıran ve kullanıcı dostu olmayan programlar olduğunu dolayısıyla işletmede hele hele konfeksiyon işletmelerinde maalesef biliyorsunuz eğitim düzeyi çok daha düşük bir ekiple çalşıyorsunuz. Her ne kadar bizim işletmemizde departman şefleri mühendis kökenli olan kişiler olsada, genele baktığınızda birçok işletmede eğitim düzeyi düşük ekiple çalışılıyor. Dolayısıyla bu ekibin algılayacağı basitlikte ama sonuçlarınında yönetimin bütün kararlarını verebilecek detayda verileri içeren, girişi kolay, analizi kolay bir program olmasını tercih ettik. Diğer programlarda bu söylediklerimi tam olarak bulamadım.

Şu ana kadar EDS sisteminden Sipariş Yönetimi, İhtiyaç Planlama, Satınalma ve Depo Yönetimi, Üretim Takibi konularında nasıl faydalandınız?

Bütün üretim adetlerini çok daha rahat takip ediyoruz tabii sistemin bildiğimiz bir takım yenilenmesi gereken ufak yazılımlara ihtiyaca var. Fakat güzel olan taraf bunları konuştuktan çok kısa zaman sonra tamamlanıyor olması. Mesela barkodun bir önceki aşaması okutulmadan bir sonraki aşamasının okutulabilir olmaktan çıkarılması böylece sistemin daha güvenli hale getirilmesi gibi bir konuda bir tespit yapılıyor. Bu, bizim işletmemizin ihtiyacı olabilir, diğer işletmelerde böyle bir sorun çıkmamış olabilir veya tespit edilmemiş olabilir. Dolayısıyla bu problemi Enfotek’e ilettiğinizde çok hızlı bir şekilde feedback alabiliyoruz ki bu çok önemli birşey. Tabiki bütün ihtiyaçlara cevap veren birşey yazmak mümkün değil ama neticede problemler dinleniyor, bu genel bir problem ise ve bu problem sistem bazında düzeltilemiyor ise o zaman yazılım bazında düzeltiliyor. Güzel olan tarafı bu. Biz bu programı yaptık, hayır bu programa uygun işletme sistemi kuracaksın, biz bu programdan ödün veremeyiz gibi bir yaklaşım yok. Bu bizi memnun eden bir yaklaşım.

Gelecekle ilgili planlarınız nelerdir?

EDS nin işletmede tam olarak kullanılması öncelikli hedefimiz. EDS sistemine yeni dahil olmuş bir firmayız. Dolayısıyla 3 ay gibi bir süreç oldu EDS nin buraya kurulması ve çalıştırılması. Şu anda veri girişi sağlanıyor. Beklentimiz açıkçası şu; birincisi veri girişinin doğru yapılmasını sağlamak ki bunun için ekibin eğitilmesi gerekiyor, ikincisi bu verinin güvenli olduğuna inanmak, çünkü ya bir sistem moderatörü yada analisti koyup sistemi sürekli kontrol edeceğiz veya sistem bunu kendi kendine yapacak. Yani benim gelecekle ilgili hedefim, maliyetin azaltılması konusunda sistemin bu kontrolü kendi kendine yapıp kullanıcıya şu noktalarda hata tespit edilmiştir, lütfen kontrol et şeklinde haber vermesi. Bunu yapabilirse gelecekte, bu yönetimsel maliyetleride düşürecektir, riskleri azaltacaktır ve kararların daha doğru olmasını sağlayacaktır.

Bütün bunlar yapıldıktan ve EDS yi gerçek anlamda kullanmaya başladıktan sonra ki bunu için stok raporlarının doğru alınması, fiyatlandırmanın doğru yapılması, belki maliyet muhasebesine geçiş yapılabilecek temellerin burada atılmasından sonra EDS nin belki bir muhasebe entegrasyonuna gitmesi düşünülebilir. Şu anda üretim bantlarımızı biz excel tablolarında planlayıp tutuyoruz. Böyle bir elektronik ortamda excel tablolarının kullanılması belli şeyler için geçerli olabilir ama bir üretim programı için bunun EDS de yapılması ve bunu entegre edilmesi daha mantıklı. Planlanan, gerçekleşen terminlerin görülebilmesi, yaşayan bir planlamanın olması yani baştan bir takım sabit değerleri girip, kullanıcının veri girişinden sonra aksamaların ortaya çıkartılması, sistemin bunları ortay koyup yönetimi uyarması bizim açımızdan önemli şeyler. EDS den gelecekte beklentilerimizden bir tanesi demekki işletme sisteminin mühendislik açısından geliştirilmesinin yanısıra, muhasebik açıdan ve finansman açısından da entegre edilmesi, çünkü neticede maalesef bir çok işletmede departman yöneticileri yaptıkları üretimin neye mal olduğunu veya yapamadıkları üretimin neye mal olduğunu izleyemiyorlar. Yani % 10 verim düşüşü bir rakamdır. Ama nasıl bir rakamdır, neye tekabül eder, bunu izleyemiyorlar. Belki sistemin gelecekteki gidiş yönü bütün yöneticilerin, veya en azından benim yöneticilerimin yaptıkları işin parasal bir değerinin olduğunu bu parasal değerinde sürekli izlenerek kendi başarılarının %10, %90 gibi rakamlarla değil, ben bugün bu kadar ürettim, bunu üretmem gerekiyordu bu kadar para kaybettim, veya kazandımla takip etmesi. Böylece herkeste bir maliyet mantığının oturtulması olabilir. Bunun işletmenin verimini ciddi yönde arttıracağına inanıyorum.

Bunun yanında EDS’nin uzaktan erişim özellikleri ile İstanbul büromuz ile entegrasyon planlıyoruz. Bu güne kadar telefon, faks ve email vasıtası ile veri alıyorduk. EDS’nin yetkilendirmeli çok kullanıcılı arayüzleri sayesinde İstanbuldaki kadromuz, model hazırlık ve sipariş temel bilgilerinin oluşturmasını ve hammadde satınalmayı doğrudan EDS üzerinde yaparken, İzmirdeki fabrikamızda planlama, depo yönetimi, üretim planlama ve takibini yapacağız.

Şu an EDS üzerinden hangi işlemleri takip ediyorsunuz? Geçmişe göre bunların takip edilebilirlikleri nasıl değişti?

Kaç adet mal kesildiği öncedende tutuluyordu fakat artık excel tabololarında değil, bunu EDS’de yapıyoruz. Depomuzdaki malların ne kadar olduğunu, anlık stoklarımızı çok daha hızlı alabiliyoruz yani tekrar tekrar sayım yapmak yerinde bu sistemin yaşayan bir sistem olmasını bu konuda farklılık olarak gördük. Depo yönetimi çok daha kolay yapılıyor, kağıt sisteminden tamamen kurtulmuş durumdayız. Devamlı EDS üzerinde takip yapıyoruz bu çok önemli. Anlık stoklarımızı görebiliyoruz, bu çok önemli. Belli kararları verme hızımız artıyor. Müşteriye bilgi verme hızımız artıyor. Kesim, dikim, paketleme, kalite kontrol verilerini online alabiliyoruz. Bu üretim ile ilgili karar verme sürecini hızlandıran etkenlerden bir tanesi. Müşteriye verdiğimiz servisin kalitesi arttı. Ben şu anda Amerikanın 2. büyük firmasına üretim yapıyorum. O şirketin kontratla iş yapan departmanın yönetim kurulu üyesi, Güney Amerika’da, Orta Asya’da, uzak doğuda böyle bir işletme görmedim yorumu oldu. Daha yolun başındayız, biz hayallerimizi anlattık onlara. Bu hayallerde çok uzak hayaller değil. 3. versiyon ile birlikte EDS.NET projesi ile verilerin müşteriye açılması ve müşterini online işletmede neler olduğunu görmesini sağlayacağız. Bunu anlattık, APM’yi (advanced plan manager) anlattık bir toplantıda.

EDS ile entegre çalışabilen yeni bir ürün olan APM konusunda bir müşteriniz ile toplantı yaptınız. Kendi adınıza ve müşteriniz adına durumu değerlendirebilir misiniz?

Şu anda müşterimizden 2.bir yetkili geldi ve yarından sonra saat 10.00 için randevulaştık. APM ve EDS yi tekrar incelemek istediğini söyledi. Bu Enfotek açısından çok güzel bir ilişki. Çünkü fiili olarak kullanılan bir işletmenin müşterinin EDS ile ilgilenmesi Enfotek’in gelecekteki olası müşteriler için bir zemin oluşturuyor, çünkü bu müşteri dünyanın her yerinde üretim yaptırıyor. Bizim açımızdan olan avantajıysa, biz sistemimizi satıyoruz çünkü herkes malını satıyor. Yaptığımız ürünü Türkiye’de herkes yapabilir. Ama önemli olan işletmenin sisteminin satılması. Biz sistem satıyoruz, müşteride bu sisteme para ödüyor. Dolayısıyla bizim bu tanıtımlardan kazancımız EDSyi öğrenen ve EDSnin vizyonunu öğrenen müşteri aslında işletmenin sistemini satın alıyor, ürün değil.

Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederiz…

Enfotek firmasının EDS gibi bir ürün vermesinden dolayı biz yöneticiler size teşekkür ederiz. Enfotek giyim sektöründe uzman çözüm açığını gideriyor, ciddi çalışmalar yapıyor, tekrar teşekkürler.